Sledovat

Fiala slíbil, že nebude plošně zavírat školy. :-D

(nebo myslíte, že to bude s Fialou jinak? to jest tak, že to co řekne, bude opravdu platit a není nutno výrok negovat, aby člověk došel k pravdivé předpovědi?)

· · Web · 2 · 1 · 1

@mig Zatím mám lehkou nedůvěru, myslím ale, že tu je šance, že Fiala a spol. budou plnit, co slíbili.

@mig
Jen, ať ty školy zavře. Online výuka byla jediná výhoda lockdownu.

Děti mohou spát, nahrát přednášky a vyhnout se těm hajzlům, se kterými byly zavřeny ve třídě.

@LukeAlmighty problém je v online nástrojích, například teams je neskutečně debilní software pro výuku, ale používá se obecně..

abych mohl něco dobře vysvětlovat online, potřebuju cosi jako virtuální tabuli.. to v teamsech jde krkolomné, přepínání mezi webkamerou a sdílením plochy mě nebaví, když mám zároveň psát na konzoli..

není to jen na straně učitele, ale taky na straně studentů - aby měli všichni stejné vybavení.. pokud třeba něčemu nerozumí, aby mohli okamžitě sdílet plochu nebo okno a mohli tam jakoby fixou zvýraznit svůj problém.. to by chtělo nejlépe dotykové displeje..

jenže tady byly případy, že student neměl ani mikrofon (rodina problematická, jediný počítač, sdílený víc lidmi)..

takže pokud tyhle podmínky nebudou splněny (nejsou), je online učení neskutečně vyčerpávající..

loni jsem absolvoval několik online kurzů jako lektor.. nejhorší je, že vůbec nevím, kdo dává pozor, kdo ne (jestli vůbec někdo).. měl jsem neustále pocit, že mluvím do zdi..
v realitě, když ty lidi vidím, tak jen z výrazu tváře často poznám, že někdo něco neví nebo potřebuje pomoct - lidi se obvykle bojí zeptat, takže když to zavčasu nerozpoznám, tak pak zjistím, že nestíhají.. bohužel lidi se bojí i napsat, pokud je to online.. asi je to taky tím školním prostředím, že jsme zvyklí se bát se zeptat, pokud něco nevíme, protože obvykle přijde trest..

@mig
ok.

Ze strany učitele jde o peklo...
Já jen chtěl poukázat, že mnoho katastrofálních problémů se školstvím řeší online výuka perfektně.

@LukeAlmighty jasně, jsem taky pro, ale musí být zajištěny technické podmínky, a to stejné u všech zúčastněných.. bohužel nejsou a hned tak nebudou..

ty katastrofální problémy školství jsou podle mě zejména kvůli přežilému stylu výuky, kdy je přímo popírána didaktika Komenského, přestože se jím všichni tak rádi ohánějí.. věci jsou rozsekány do samostatných předmětů, přestože vše se vším souvisí a šlo by to učit komplexně.. ne vždy to jde (matematika), ale v řadě předmětů lze učit na základě dlouhodobějších projektů..

s tím odděleným přístupem bojuju.. kdyby bylo na mě, učil bych třeba linux jinak - musím se však přizpůsobit osnovám (a ještě jsem příliš nový na to, abych je mohl měnit.. a vedení školy je asi měnit nechce, čemuž se nedivím, protože většina změn bývá k horšímu :-))

zejména si myslím, že pokud se má dnes student učit něco, o čem neví k čemu mu to bude, tak výsledkem je odpor.. ta nechuť se dá snadno překonat - tak, že se od začátku vše dává do souvislostí a věci se učí až na základě vzniklé potřeby.. úkolem učitele pak by mělo být tu potřebu postupně vyvolávat a řídit tak, aby se došlo systematicky k pochopení detailů.. čili vytvořit komplexní smysluplný projekt už od začátku a v něm pak jít postupně do detailů..

@mig
Tady se taky neschodneme :omegalul:
Ano, osnovy jsou katastrofálně špatné, ale je to kvůli všeobecnosti vzdělávání. Na středních a vysokých školách stále student dostane jen 20 procent užitečných předmětů.

Kdyby se na IT škole učila jen matika, programování, fyzika, softwarevé inženýrství, sítě etc, tak vy po 4 letech byl student připraven být elitou v oboru. Místo toho ztrácí čas na češtině, dějepisu, ekologii, literatuře....

Nemám nic proti obecným předmětům, ale nepatří na oborové školy. Žák který studuje IT nezíská lepší práci jen protože mu jde líp literatura...

@LukeAlmighty

nemyslím, že se neshodneme.. já bych taky redukoval to, co nesouvisí s odbornou výukou, ale tak, aby se dával důraz na to podstatné.. čili problém je v tom, do jaké hloubky se to učí..

příklad: kdyby mě v dějepisu bývali naučili jen to podstatné, výsledek by byl lepší než když do mě šest let cpali samé detaily, takže dnes si z toho nepamatuju ani ty detaily, ovšem ani to podstatné.. tedy nepamatuju si vůbec nic.. šest let ztraceného času..

stejná ztráta času je ovšem učení odborných předmětů způsobem, že je to pouze sled jakýchsi "kamínků" bez propojení do smysluplného celku.. sice to vypadá, že studenti umějí, jenže když jim dám reálný test, kde mají třeba něco udělat na serveru, tak je výsledek dost hrozný.. to co ale umí perfektně, co je škola učí, je všechno opsat..

tedy nejde o snahu o pochopení, ale o to, splnit známky.. snažím se tohle rozbourávat, nedávám špatné známky a naopak říkám, že ten reálný test na serveru mohou opakovat dokud to nebude ok, ale je to těžké.. oni už jsou za ty roky zvyklí pracovat jinak..

a byl jsem ostatně úplně stejný na gymplu.. nasát učivo před hodinou, vyblít to do testu a zapomenout..

Chcete-li se zúčastnit této konverzace, přihlaste se
Mastodon.1984.cz

Mastodon server 1984.cz