Zkusil jsem vypočítat, kolik elektřiny by bylo potřeba na provoz současných aut pouze na elektřinu.

Beru v potaz data ČR z roku 2019, tedy před covidem: Spotřeba benzínu 1616 tis. tun (tj. 2,155 mld. litrů), spotřeba motorové nafty 5025 tis. tun (tj. 5,982 mld. litrů).

Benzin dle Wikipedie obsahuje cca 32 MJ/l, resp. 46,4 MJ/kg energie, tedy jinak vyjádřeno 8,89 kWh/l, resp. 12,9 kWh/kg. Nafta je velmi podobná, 43.1 MJ/kg. Budu ji počítat stejně, protože rozdíl je zanedbatelný, když ostatní vstupní údaje jsou velmi nepřesné.

Ovšem to je jen výhřevnost. Benzín a naftu budu pálit v motoru, kde nejde o teplo nýbrž o mechanickou energii, účinnost je potom horší. Běžný motor dovede využít pouze něco mezi 20-35%, ze zbytku udělá odpadní teplo, proto je ho nutno chladit. Řekněme tedy, že využije 30% průměrně. Právě těch 30% způsobí pohyb auta.

Kolik kWh projezdila auta v roce 2019?

2155000000 + litrů * 8.89 kWh = 53179980002 kWh celková energie, z toho 30% je 15953994000 kWh. Velmi přibližně je to energie, která opravdu způsobila pohyb aut.

Na provoz elektromobilů potřebujeme získat adekvátní množství elektrické energie. Musíme brát v potaz, že také elektrické motory a nabíjení baterií mají ztráty. Udává se celková účinnost asi až 80%, což je poměrně dobré.

Tedy na pohyb elektroaut potřebujeme o 20% více energie než je těch 15953994000 kWh, čili 15953994000*1.2 = 19144792800 kWh.

Jde však pouze o čistý vstup energie, o elektřinu až z koncové elektrické zásuvky. Jenže přenos elektřiny z elektrárny či jiného vzdáleného zdroje také není stoprocentně účinný. Bohužel mi chybí data, jakou účinnost má například přenos elektřiny z Dukovan do zásuvky v pražském bytě. Těch zdrojů je v síti mnoho, odběrných míst taky, a tudíž každé z nich na tom bude vůči jinému zdroji jinak. Přesto by asi šlo vypočítat nějaký celkový průměr. Dovolím si ho odhadnout na 70% - prosím o korekci.

No ale budu shovívavý, budu už počítat s tím, že máme všude solární panely a větrné elektrárny, prostě lokální zdroje. Budu proto počítat s celkovou ztrátou jen 10%.

Když tedy přičtu k číslu výše ještě 10%, vychází mi celková spotřeba elektřiny 19144792800*1.1 = 21059272080 kWh, čili 21 TWh.

Elektrárna Dukovny v roce 2019 vyrobila rekordních 14,48 TWh a pokrývá asi 20% celkové výroby elektřiny v ČR (Wikipedia). Na provoz všech současných aut na elektřinu bychom tedy potřebovali ještě asi 1,45 Dukovan. Jinými slovy, postavit ještě jedny Dukovany navíc a ještě půl.

Kde vezmeme tyto "nové Dukovany", čili tyto "navíc nové Dukovany", když budeme ještě potřebovat i ty stávající, kterým však končí životnost? Evidentní je, a to nejsem žádný energetik, že je potřeba začít stavět zdroj, který by byl schopen dodat 40 TWh elektřiny ročně. Politici se přitom baví o jednom bloku (ani ten není jistý), který však pouze by měl nahradit to co už teď _je_. Ekologičtí aktivisté chtějí ovšem vykrýt 40 TWh pomocí obnovitelných zdrojů do roku 2050...

Prosím ekologické aktivisty o čísla. Prosím o propočty v zimních měsících v ČR. Prosím o propočty nutné plochy pro solární panely. Prosím o počty a umístění větrných elektráren. Prosím o celkovou cenu toho všeho se zohledněním životnosti a provozních nákladů. Prosím o nic co by bylo postaveno na "když nebudeme mít, dovezeme elektřinu z Německa", protože v zimě sami Němci ji budou potřebovat. Prosím o uvažování hospodáře, ne zeleného aktivisty, kterému nevadí výroba 0,9 litrů bionafty při spotřebě 1 litru té klasické.

P.S. Proti ochraně přírody nic nemám, v devadesátých letech jsem jezdíval do Hradce Králové na ekoškolu, kterou pořádala Eva Nováková. Dnes o paní, které všichni říkali Evička není na netu ani zmínka, přestože celý svůj život zasvětila ekologii a práci s mládeží, dělala to až do svých 80 let. To byli ti správní ekologičtí aktivisté! Ti dělali, pořádali přednášky na úrovni VŠ. A co se jim dostalo za vděk? Že o nich není na netu ani zmínka, zatímco různí ekožvanilové mají prostor...

@mig Ta úvaha předpokládá, že všechny zdroje jedou neustále na plnou kapacitu. Ve skutečnosti se spotřeba během dne mění a zdroje se zapínají, aby kopírovaly poptávku. Auta (bojlery...) pak lze nabíjet mimo špičku, kdy ty zdroje stojí. Chytré nabíječky toho využívají a nabíjí levně v době, kdy je elektřiny přebytek. Naopak ve špičce můžou auta pomoct vracením uložené energie do sítě a efektivněji tak zdroje využívat.
Taky se nezanedbatelné procento elektřiny spotřebovává např. na rafinaci ropy.

@ondra bude nutno vynalezt podstatne lepsi baterie, rekl bych o trojnasobne kapacite a jeste zarucit jejich bezpecnost.. jinak budou lidi nabijet kdykoli to pujde, i pres den.. v rozhovoru insideru s Tykacem je to taky zmineno, ze nabiji ihned co prijede do garaze.. osobne me zatim prilis nepresvedcuje zivotnost baterii v notebooku a mobilu.. za rok uz je znat pokles, notebook za pet let mimo sit prakticky nepouzitelny..

@mig Elektrická auta už mnohá jezdí víc než 10 let. Tyhle obavy možná dávaly smysl tenkrát. Data o životnosti baterií dávno máme. Baterie v autech mají jiné parametry a obvykle se nepoužívá jejich plná kapacita. Přežívají pak bez problémů zbytek auta. Pokles kapacity je za celou dobu v řádu procent. Bezpečnost taky není problém.
Nevím proč by musely mít 3násobnou kapacitu. Většina lidí za den ujede řádově desítky km. Zapojit auto samozřejmě můžete už po příjezdu, ale nabíjením v noci ušetříte.

Sledovat

@ondra jde-li o mě, vždycky jsem byl pro elektromobily, a to ještě v době kdy se o nich mluvilo jako o utopii.. jenže vidím úskalí současných systémů, proto mi přijde zatím šetrnější použití hybridů..
jako městské vozítko je dojezd 200 km dostačující, osobně mi však přijde jako úlet vůbec jezdit do města autem - stát v koloně hodinu ráno a hodinu odpoledne, marně hledat místo k zaparkování - ale jo, lidem to evidentně vyhovuje :-) mě to naopak stresuje, proto jezdím MHD, kde aspoň vyřeším všechny ty facebooky..
ovšem na cestu Praha-Brno a zpět je dojezd 200 km málo, a tudíž se auto neobejde bez dobití přes den.. proto trojnásobná kapacita by byla dostačující, pro středně dlouhé cesty..
jinak s tou bezpečností baterií si nejsem tolik jistý, stačilo mi když jsem onehdá hasil mobil, naštěstí byl k dispozici sníh.. nicméně bezpečnost je technický problém, a ten se vyřeší stejně jako se vyřešilo, že člověk má za zády 40 litrů benzínu..
spíš než lithiové baterie bych upřednostnil spalování vodíku, který se dá vyrobit rozkladem plastů a lze ho vyrábět taky z elektřiny v době přebytků, dá se skladovat.. (no a když bouchne, tak je to taky lepší, protože z toho vyváznete určitě jako mrtvý a nebudete do konce života zmrzačený :-D )

· · Web · 0 · 0 · 1
Chcete-li se zúčastnit této konverzace, přihlaste se
Mastodon.1984.cz

Mastodon server 1984.cz